Det har vært sterk vekst i eksporten av norsk sjømat til USA de siste fire årene. Samtidig har sjømatnæringen naturlig nok rettet stadig mer oppmerksomhet mot dette markedet.
USA som vekstmarked
USA er et laksemarked
I 2023 hadde Norges Sjømatråd et rekordstort budsjett på 58 millioner kroner i USA. Av dette var hele 40 millioner kroner øremerket kampanjer for laks. Det amerikanske markedet var et såkalt «case marked» for laks i 2023.
Laks er definitivt den viktigste arten som eksporteres fra Norge til USA. I 2023 endte totaleksporten av sjømat til USA på 116 000 tonn (+2%) til en verdi av 13,7 milliarder kroner (+18%). Av dette stod laksen for hele 71 000 tonn (+7%) til en verdi av 10,7 milliarder kroner (+21%).
Stor kampanje som resulterte i PR-pris
For å lykkes med vår ambisjon om å skaffe mer oppmerksomhet og bruk av laks med norsk opphav kjørte vi en bredspektret kampanje.
Taktikkene spente over alt fra mediekjøp, og bruk av influensere til aktiviteter i butikk, visningstur til Norge med kokker og ernæringsfysiologer og aktivt innsalg til TV kanaler i en rekke stater. Vi Hadde TV innslag i New York, Philadelphia, Boston og Washington DC, deltok på messer og møter og holdt middager for toneangivende kokker og matskribenter.
Vår kampanje ble kronet med hell og våre målinger viste at vi flyttet oppmerksomhet og bruk med åtte prosentpoeng i riktig retning i vår viktigste målgruppe. Vi ble også tildelt en høythengende pris for vår kampanje. Fra «Public Relations Society of America» fikk vi tildelt «The Silver Anvil Award».
Fiskemarked
Årets Fiskemarked-rapport gir deg en unik innsikt i det amerikanske sjømatmarkedet, med fokus på markedsutvikling, forbrukeradferd og økonomiske utfordringer.
USA er verdens største importør av sjømat, og norsk sjømateksport til USA har økt betydelig, spesielt for laks. Rapporten nevner også at importforbudet av russisk sjømat åpner store muligheter for norske leverandører.
Til tross for økt eksport, spiser amerikanerne mindre sjømat sammenlignet med andre proteiner. Rapporten påpeker det faktum at amerikanske forbrukere opplever sjømat som komplisert å tilberede og at de foretrekker enkle løsninger. Inflasjon og økte matpriser har gjort forbrukerne mer prisbevisste, og dette har igjen gjort at de prioriterer hjemmelaget mat og der kvalitet fortsatt er viktig.
Pandemien har endret holdninger til helse og miljø, og sjømat blir stadig mer populært. Smak, pris og bekvemmelighet er de viktigste faktorene når kjøpsbeslutningene skal tas av amerikanerne og her vil norsk sjømat ha et fortrinn.
Vi avslutter rapporten med en oppfordring til norske eksportører at ved samarbeid og økte strategiske markedsinitiativer kan vi vinne USA for norsk sjømat.