Nye markeder

- Hvor fremtidens sjømatkonsumenter bor

Satsinger i nye markeder

I 2023 satset Sjømatrådet i overkant av 30 millioner innenfor satsingen på nye markeder. Tilbake i 2021 var tilsvarende satsing 6,5 millioner, noe som viser at den norske sjømatnæringen har både vilje og evne til å satse og ta risiko i søken etter å stadig utvikle seg.

Hovedinnsatsen i 2023 ble gjort mot Midtøsten og Vietnam, hvor satsingene innebefattet både hvitfisk, laks og skalldyr. I disse markedene jobbet Sjømatrådet med markedsføring direkte mot konsumentene gjennom sosiale media, influensere, butikkreklame og innsalg av saker til media.

Det ble arrangert pressetur til Norge fra både Midtøsten og Vietnam, som skapte stor oppmerksomhet i mottakerlandene. Vi etablerte også for første gang en egen tilstedeværelse i Vietnam, med ansettelse av en lokalansatt som rapporterer til Thailand-kontoret.

Fokus på verdikjedene

Nye markeder satsingen innebefattet i 2023 også Finland (reker), USA (skalldyr), Kongo/Angola/Mozambique (konvensjonelle produkter) Thailand og Taiwan (pelagisk), Kina (biprodukter) samt Japan (oppdrettstorsk).

I flertallet av aktivitetene innenfor nye markeder-satsingen handler det om å jobbe mot verdikjeden i markedene. Kina var et eksempel på dette, hvor vi tilrettela for en fysisk og digital møteplass mellom norske og kinesiske aktører på biprodukter under messa Shanghai fisheries. Fra norsk side var det stor deltakelse (særlig digitalt), mens det var begrenset deltakelse fra kinesisk side. Sjømatrådet har satt dette prosjektet på pause, og vil gjenoppta aktiveten dersom vi ser økt interesse fra norsk næring for å jobbe videre med dette.

For oppdrettstorsken videreførte vi prosjekt startet i 2022, som omhandlet å undersøke potensialet for å posisjonene oppdrettstorsk til sushi i Japan og Korea. Vi gjennomførte to workshoper i Tokyo og Seoul, hvor norsk næring var invitert sammen med sushirestauranter, innkjøpere, samt annen verdikjede. Målsetning var å få tilbakemeldinger på produktene, og avdekke potensial for videre posisjonering i disse segmentene. Testene viste et potensiale, og jobben vil derfor fortsette inn i 2024.

Samtidig som aktiviteten var stor i de markedene vi hadde avsatt budsjetter i 2023, startet vi samtidig å se mot helt nye markeder. For laks handlet dette om å starte kartlegging av Indonesia og Fillipinene. For pelagisk ble ytterligere kartlegging av økomomiske utfordringer i Egypt gjennført, mens det for skalldyr ble sett mot kartlegging av potensialmarkeder for snø- og kongekrabbe i europeiske markeder. Resultatene av disse undersøkelsene vil foreligge i 2024.

Eksempel på digitalt reklamebanner brukt i Midt-ØstenFoto: NSC