Fokus på verdikjedene
Nye markeder satsingen innebefattet i 2023 også Finland (reker), USA (skalldyr), Kongo/Angola/Mozambique (konvensjonelle produkter) Thailand og Taiwan (pelagisk), Kina (biprodukter) samt Japan (oppdrettstorsk).
I flertallet av aktivitetene innenfor nye markeder-satsingen handler det om å jobbe mot verdikjeden i markedene. Kina var et eksempel på dette, hvor vi tilrettela for en fysisk og digital møteplass mellom norske og kinesiske aktører på biprodukter under messa Shanghai fisheries. Fra norsk side var det stor deltakelse (særlig digitalt), mens det var begrenset deltakelse fra kinesisk side. Sjømatrådet har satt dette prosjektet på pause, og vil gjenoppta aktiveten dersom vi ser økt interesse fra norsk næring for å jobbe videre med dette.
For oppdrettstorsken videreførte vi prosjekt startet i 2022, som omhandlet å undersøke potensialet for å posisjonene oppdrettstorsk til sushi i Japan og Korea. Vi gjennomførte to workshoper i Tokyo og Seoul, hvor norsk næring var invitert sammen med sushirestauranter, innkjøpere, samt annen verdikjede. Målsetning var å få tilbakemeldinger på produktene, og avdekke potensial for videre posisjonering i disse segmentene. Testene viste et potensiale, og jobben vil derfor fortsette inn i 2024.
Samtidig som aktiviteten var stor i de markedene vi hadde avsatt budsjetter i 2023, startet vi samtidig å se mot helt nye markeder. For laks handlet dette om å starte kartlegging av Indonesia og Fillipinene. For pelagisk ble ytterligere kartlegging av økomomiske utfordringer i Egypt gjennført, mens det for skalldyr ble sett mot kartlegging av potensialmarkeder for snø- og kongekrabbe i europeiske markeder. Resultatene av disse undersøkelsene vil foreligge i 2024.