Markedsinnsikt

Målet til markedsinnsikt- og adgangsavdelingen er å levere relevant og oppdatert innsikt som oppleves som verdiskapende beslutningsstøtte, og som gir norske sjømatbedrifter et konkurransefortrinn. 

Prosjektet Framsikt

Prosjektet igangsatt i 2022, og har som mål å tilgjengeliggjøre innsikt på en brukervennlig måte. Prosjektet har hatt sine viktigste leveranser i 2023:  

  • Migrert hele analyseplattformen til en skybasert løsning, som danner grunnlaget for de digitale innsiktstjenestene vi leverer. Det har vært kritisk å komme i mål med denne store jobben. 
  • Forenkling av handelsstatistikk via API, akselererer publisering ut mot bruker. 
  • Nye nettsider for markedsinnsikt, med fokus på brukervennlighet og struktur, lansert i februar 2023. Nettsidene har vært godt mottatt. 

Effektmålinger

I 2023 har innsiktsavdelingen hatt fokus på å fortsette implementeringen av de ulike effektmålingene til Sjømatrådet.  

  • Implementeringen av ulike effektmålingene i Sjømatrådet.  
  • Sjømatrådets «Tracker» (18 markeder), effekttesting av reklamekampanjer (6 markeder), ROI-analyser. 
  • Målingene viser at kampanjene er effektive, spesielt der vi har benyttet kjente influencere, og at ROI er høy.

Rapporter, undersøkelser og analyser

I 2023 har det blitt gjennomført og lansert en rekke rapporter, undersøkelser og analyser, inkludert:  

  • «Deepdive-rapporter» for 18 markeder, Top Seafood Trends 2023, Fiskemarked med fokus på USA, strategiske analyser og diverse undersøkelser.
  • Markedsrapporter for ulike sjømatarter og -markeder. 
  • Bidratt i høringssvar knyttet til både forslaget om grunnrente og endring i Fiskeeksportloven med tilhørende forskrifter for å innlemme tang og tare.

Presentasjoner

Avdelingen leverer et betydelig antall (over 200) eksterne og interne foredrag og innsiktspresentasjoner, i forskjellige fora, i løpet av året 2023.

Kunstig intelligens

Avdelingen startet med å Identifisere og teste ut områder for relevant bruk av kunstig intelligens. 

Markedsadgang

En sentral oppgave for Sjømatrådet er å veilede eksportørene om gjeldende handelsvilkår til våre viktigste sjømatmarked. Fagområdet er bredt, og krever kontinuerlig innsats fra norske myndigheter for å sikre en forutsigbar handel.

Sjømatrådets samarbeid med norske myndigheter, særskilt Nærings- og fiskeridepartementet, Mattilsynet, Tolletaten og Utenriksdepartementet, er derfor særdeles viktig. Sjømatrådet gjennomfører jevnlige møter med myndighetene for å ivareta næringens interesser. Våre sjømatutsendinger overvåker regulatoriske endringer i deres respektive markeder, samtidig som dedikert personell ved hovedkontoret sørger for å involvere og informere næringen om aktuelle saker innenfor markedsadgang. 

Sjømatrådet økte bemanningen med ett årsverk i 2023 for å styrke våre leveranser innen markedsadgang. Leveransene omfatter blant annet datagrunnlag ved frihandelsforhandlinger, rådgivning ved klassifisering av sjømat, bistå ved bilaterale møter på myndighetsnivå hjemme og ute, samt informere om regelverksendringer i våre importmarkeder.

EU-markedet gis særskilt oppmerksomhet, herunder utarbeidelse av Sjømatrådets egen Tolloversikt til EU. Tolloversikten sammenstiller norske varenummer med EUs varekoder, i tillegg til at alle varenummer kobles opp mot tilgjengelige tollkvoter. For bedre oversikt over tilgjengelige tollkvoter til EU, ble det i 2023 startet et arbeid for å koble Sjømatrådet opp mot API-løsningen til EU Custom Tariff. Portalen ble åpnet i februar 2024, og gir nå eksportørene daglig oppdatering av gjenstående volum på tilgjengelige tollkvoter til EU. 

Andre leveranser markedsadgang: 

  • Videreutvikling av faste møtepunkter og samarbeid mellom Sjømatrådet, Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) og Mattilsynet, med og uten næringsorganisasjonene.  
  • Analyser og ad-hoc leveranser til NFD, Mattilsynet og næringen knyttet til Kina, Storbritannia, Indonesia, Brasil, Japan og USA.  
  • Avdelingen har gjennom 2023 bistått Mattilsynet med besøk fra Indonesia, digitale, inspeksjoner fra Kina, re-godkjenninger til Kina, og listeføring til diverse markeder. 
  • Analyser og innspill til pågående prosesser i Verdens tollorganisasjon knyttet til klassifisering av levende skalldyr og utvannet tørrfisk.  
  • Informasjonsinnhenting og analyse av sanksjoner mot Russland. 
    Analyser og innspill til NFD tilknyttet forhandlinger med EU. 
  • Etablert arbeidsgruppe med deltakere fra Sjømatrådet, Mattilsynet, NFD og LMD for å forbedre overvåkning av WTO-notifikasjoner. Arbeidet fortsetter i 2024 
Reklame for tørrfisk i Italia

Evalueringsmetoder

For å sikre langsiktige endringer i holdning og adferd, må Sjømatrådets aktiviteter være effektive. En generell føring er at Sjømatrådet i så stor grad som mulig vil isolere effektene av de aktivitetene som gjennomføres.

Det innebærer blant annet at effektmålinger bør knyttes så tett opp mot aktivitetene som mulig. Det betyr blant annet følgende:

  • Sjømatrådets reklamekampanjer skal score på eller over benchmark sammenlignet mot tilsvarende/lignende kampanjer. Vi gjennomfører en rekke kampanjer hvor Ipsos står som hovedleverandør av testene. Dette sikrer at vi på tvers av markeder benytter samme metodikk, som effektiviserer og forbedrer leveranser av resultater og rapportering. Testpakken Ipsos opererer med er modulbasert, som gir stor fleksibilitet i valg av tester og informasjonen. Informasjonen fra disse testene brukes både til å evaluere effektene av kampanjene i forskjellige markedene, og til å forbedre fremtidige kampanjer. Våre kampanjer varierer i størrelsesorden og investeringsnivå. Derfor har vi forhåndsdefinert 4 testnivåer.

  • Sjømatrådets reklamekampanjer skal score på eller over benchmark sammenlignet mot tilsvarende/lignende kampanjer. Vi gjennomfører en rekke kampanjer hvor Ipsos står som hovedleverandør av testene. Dette sikrer at vi på tvers av markeder benytter samme metodikk, som effektiviserer og forbedrer leveranser av resultater og rapportering. Testpakken Ipsos opererer med er modulbasert, som gir stor fleksibilitet i valg av tester og informasjonen. Informasjonen fra disse testene brukes både til å evaluere effektene av kampanjene i forskjellige markedene, og til å forbedre fremtidige kampanjer.

Skreimerket-torsk-800.jpg

Våre kampanjer varierer i størrelsesorden og investeringsnivå. Derfor har vi forhåndsdefinert 4 testnivåer.

Nivå 1 (kjernemodulen) benyttes alltid for å finne ut om kampanjen fanget oppmerksomheten, var budskapet effektivt, bygde budskapet oppunder merkevaren og viktigere drivere.

Nivå 2 benyttes i de tilfeller der Sjømatrådet ønsker å forstå hvordan det kreative budskapet fungerer og hvorvidt kampanjens kreative elementer bør justeres.

Nivå 3 legges på de kampanjene der en ønsker å måle rekkevidden og effekten av hver kanal og per treff. Denne brukes videre for å optimalisere medieplanen.

Nivå 4 benyttes for å vurdere hvordan ulike PR-aktiviteter har bidratt til å skape vareprat og interaksjoner, f.eks. effekten ved bruk av ambassadører og influensere.

I 2023 ble det gjennomført 9 slike tester fordelt på 5 ulike markeder. I tillegg gjennomførte Sjømatrådet noen reklametester i forkant av kampanjer for å vurdere om det kreative ville hjelpe oss å nå målene.