Markedsarbeidet i Norge

Hvordan vi jobber med å få flere til å velge fisk og skalldyr i hjemlandet

Selv om 95 prosent av den norske sjømaten eksporteres, er Norge fortsatt et viktig marked for sjømatnæringen og Sjømatrådet. Her hjemme jobber vi imidlertid litt annerledes.

Istedenfor å sette søkelys på det norske opphavet til sjømaten ute i verden, er vår jobb i Norge å få flest mulig til å velge fisk og skalldyr oftere både til middag og på brødskiven. Hvis vi lykkes med det, vil det være et viktig bidrag til den norske folkehelsen, for sjømat er både godt og proppfull av sunne næringsstoffer.  

Økt helsefokus gir økt sjømatkonsum 

Det er interessant å se hvordan sjømatkonsumet og økt helsefokus går i samme sykluser i løpet av året. Felles for både ferske reker, torsk, fiskekaker og makrell i tomat er at folk er mer i modus til å velge sjømat i begynnelsen av året. Når ribben og marsipanen i januar skal byttes ut med mer helsebringende varer, øker salget kraftig. 

Godfiskfamilien_700.jpg

Godfisk-familien fra Bergen Matfestival 2023

Det er fortsatt en del barrierer mot å spise sjømat, og mange synes det er vanskelig å tilberede et skikkelig godt fiskemåltid. I kampen om å nå forbrukerne er Godfisk vår merkevare og avsender av all kommunikasjon. På vår nettside godfisk.no er det med mange fristende og enkle oppskrifter på fisk- og skalldyrretter. Målet er å vise hvor kjapt, enkelt og godt det er å velge fisk til middag med råvarer som er tilgjengelig i de fleste butikker.    

Vår viktigste målgruppe 

Familier med hjemmeboende barn er vår viktigste målgruppe. Det er ikke tilfeldig. Foreldre ønsker gjerne å gi barna sine en best mulig start i livet med et sunt kosthold. Da lønner det seg å etablere gode vaner tidlig. Sekundærmålgruppen er førstegangsetablererne som har et lavt sjømatkonsum. 

Det store spørsmålet er dog: Hvordan skal vi nå frem med budskapet i et stadig mer fragmentert medielandskap?   

Samarbeid med influensere 

Stadig flere blir negative til reklame og annonser, så derfor kan det være effektivt å bruke «lånte stemmer» i markedsarbeidet med høy troverdighet. I formidlingen av hvor supergodt, raskt og enkelt det er å velge sjømat til middag, har vi inngått samarbeid med ulike influensere. Det har vist seg å være et svært effektivt grep.  

Friidrettsstjernen Karsten Warholm har vært vår ambassadør det siste året og har gjort en fantastisk jobb med å sette sjømaten på kartet. I reklamefilmer vist på sosiale medier, YouTube, TV og kino har han også bidratt til å øke trafikken til godfisk.no og inspirere folk til å velge fisk og skalldyr oftere. Andre kjente profiler med høy matfaglig kompetanse og stor følgerskare, har også hjulpet godfisk.no med å sette økt fokus på sjømaten. Profiler som superkokken Eivind Hellstrøm og matblogger Fru Timian har laget fristende sjømatretter som har trukket mye trafikk til godfisk.no.

Hjulpen kjennskap for godfisk.no økte fra 32 prosent i januar til 44 prosent i november 2022, noe som er svært gledelige resultater.  

Influenseren Emilie Nereng samarbeider med Godfisk