Kommunikasjon

Målet er å forsvare og styrke omdømmet til norsk sjømat gjennom reaktivt og proaktivt PR-arbeid ute i markedene, både mot målgrupper i verdikjeden og mot forbrukere.

I løpet av 2023 har PR-arbeidet fortsatt med vekt på formidling av bærekraftig sjømat. Som en del av løsningen på noen av verdens største klima- og matsikkerhets­utfordringer, samt at Norge som sjømatnasjon tar en lederrolle i dette arbeidet som produsent, forvalter og forkjemper for bærekraftig forbruk.

I stor grad handler vårt internasjonale PR-arbeid om å fortelle de gode historiene om norsk sjømat og sjømatnasjonen Norge, gjennom fortjente, delte og egne kanaler, samt å støtte team i markedene med formidling av de norske historiene på en god og omforent måte.

Nøkkeltall internasjonal mediedekning

  • Presseomtalen av norsk sjømat i internasjonale medier er sterk, og lå per juni 2023 på rundt 11 500 artikler. Andelen generert direkte av Sjømatrådets arbeid i markedene lå på 29 %.

I 2023 har vi fortsatt å styrke arbeidet med business-to-business-kommunikasjon, spesielt med tanke på bærekraftkommunikasjon og tilgjengeliggjøring av informasjon og materiell på engelsk. Dette har vært høyt verdsatt av verdikjeden.

Beredskap

Beredskapsarbeidet er tett knyttet til det proaktive, og i alle markeder vi er representert har vi effektive systemer for overvåkning og varsling av negative mediesaker og ulmende omdømmeutfordringer. Godt samarbeid mellom lokale og sentrale team gjøt at vi raskt og effektivt kan svare ut journalister og andre i både næring og verdikjeden når saker oppstår, og bidra med fakta og kunnskap.

Kun et fåtall beredskapssaker ute i markedene er rapportert inn og håndtert i året som gikk. Verdt å nevne er WWF Sveriges «nedgradering» av torsk, sammen med MCSs (ikke MSC) lignende grep, som særlig vurderte bunntråling som negativt.

Vi ser at det har vært en del lavere mengde støy i internasjonale markeder, trolig en konsekvens av at de fleste nyhetssaker preges av krig, inflasjo, cost of living-crisis og energiutfordringer. Samtidig regner vi med at 2024 vil by på diskusjoner rundt bruken av marine råvarer i fiskefôr, og vi forventer økt oppmerksomhet rundt havbruksnæringen, også i forlengelse av den forestående Netflix-serien «Billionaire Island».

Mot slutten av året har det naturlig nok vært en del trykk rundt havbruksnæringen og tilfellene som er avdekt rundt håndteringen av laks, særlig i norske medier (se egen sak). Sjømatrådet har hele veien vurdert sin rolle i denne diskusjonen og gradvis justert sin posisjon i tråd med vårt oppdrag som rådgivende organ fra et markedsperspektiv og som forvalter av sjømatnæringens omdømme ute i verden. Vi har ikke sett interessen fra utenlandske medier i utstrakt grad.

Foto: Astrid Fonteau

Virksomhetskommunikasjon i Norge og mediedekning

Vi skal øke selskapets synlighet i mediebildet og sikre at vi kommuniserer våre resultater, aktiviteter, planer, kunnskap og innsikt godt og tydelig til våre prioriterte målgrupper, inkludert «hjemover»-kommunikasjon fra markedene.

  • Øke synligheten og sikre at vi kommuniserer våre resultater, aktiviteter, planer, kunnskap og innsikt godt og tydelig til våre prioriterte målgrupper, inkludert «hjemover»-kommunikasjon fra markedene.
  • Øke kunnskapen om sjømat i Norge og bidra til å øke etterspørselen etter sjømat i Norge.
  • Posisjonere og bygge stolthet for sjømatnasjonen Norge, basert på den sterke posisjonen norsk sjømat har globalt, betydning for Norge og merkevaren i markedsarbeidet.

Vi bruker en miks av virkemidler og kanaler for å nå disse målene, som synlighet på arenaer og gjennom våre nettverk, media, nyhetsbrev, sosiale medier og våre nettsider. Avdelingen bruker også mye av sin kapasitet til å støtte opp organisasjonen med strategisk og operativ rådgivning.

Særlig har avdelingens bidrag inn mot arbeidet i Norge vært sterkt i år. Kommunikasjonsavdelingen har vært fysisk til stede, deltatt i planlegging og støttet budskap/produsert innhold på følgende aktiviteter i år:

Kunnskapsreise med Bocuse D’Or-kokkene til Grieg Seafood i Stavanger, Bergen Matfestival, Årets kokk 2023 i Stavanger, Årets lutefiskelsker i Oslo, Sjømatakademiet i Oslo, Karsten Warholm® Invitational i Ulsteinvik, samt støtte gjennomføring av webinarer og nyhetsbrev.

Vi leverte 20 saker på egne flater, i tillegg til en rekke medieinnsalg, som er en del av medierapporteringen under.

Nøkkeltall kommunikasjon egne kanaler

PR-score er et mål på kvalitet i medieomtalen, og vises på en skala som går fra ÷ 10 til + 10. Score for hvert medieoppslag beregnes ut fra tendensen i oppslagene, leser-, lytter- og seertall. Sjømatrådet har en PR-score 3,8 i 2023, mot 4,1 i 2022. En PR-score på 3,8 er ansett for å være et sterkt resultat, ifølge mediebyrået Retriever. Antall saker i norske medier endte på 2260, opp fra 2226 forrige år.

Kanal

Antall

Pressemeldinger 11 (ned fra 19)
Nyheter og bloggposter på Seafood.no 110 (+1%)
Nyhetsbrev (Norge) 20 nyhetsbrev til 3400 mottakere
(opp fra 16 til 3000)
Nyhetsbrev (markeder) 64
Facebook 377 innlegg sett av 1 072 000
(opp fra 330 innlegg sett av 700 000)
LinkedIn 276 innlegg, sett av 341 000)
(opp fra 33, sett av 173 000)
Instagram 438 (inkl story), sett av 252 000
   


Vi har fortsatt stabil distribusjon av gode pressemeldinger. Publiseringstakten på seafood.no har vært god. Nyhetsbrevene fortsetter å være en nøkkelkanal og vi ser stadig vekst i antall mottakere enn året før. På sosiale medier har vi giret opp egen aktivitet og får godt betalt for det som er en utelukkende organisk publiseringsstrategi.

Konferanser

Sjømatrådets konferanser er en viktig del av vår virksomhetskommunikasjon, og har fungert svært godt som utstillingsvindu for det tjenestetilbudet, den kompetansen vi besitter og som en koblingsarena mellom ulike aktører i og rundt sjømatnæringen. Vi har høye ambisjoner for gjennomføringen av disse og ser særdeles gode tilbakemeldinger og høy deltakelse fra et bredt utvalg av målgrupper. Nytt av 2023 var også lakseseminaret i Bergen, som med hell videreføres til 2024. 

Konferanse Dato Sted Deltakere
fysisk/digitalt
Samarbeidspartner
Skalldyrkonferanse 2023 23. mai Oslo 60/56  
Lakseseminar 2023 7. jun Bergen 110  
Torskefisk 2023 2. nov Tromsø/Stream 461/374 Norges Råfisklag
Årskonferanse 2024 4. jan Oslo/Stream 233/335  
Pelagisk Arena 2024 10. jan Bergen/Stream 300/117 FHF og Sjømat Norge
Ombordfryst 2024 12. jan Ålesund/Stream 408/399 Nordea og Fiskebåt

Vi har videreført våre to kommunikasjonsnettverk. Ett av de er med bransjeorganisasjonene i næringen under vignetten «Sjømat er viktig for Norge» med omtrent 10 organisasjoner som deltar. Det andre kommunikasjonsnettverket for er primært kommunikasjonsansvarlige i de største selskapene, alt i alt omtrent 40 deltakere. Med dette sikrer vi en god dialog med næringen i flere fora, og har kunnet utnytte oss av korte linjer for å diskutere små og store saker løpende, i tillegg til de faste møtepunktene med bred agenda.