Virksomhetsstrategi og prioriterte områder
Norges sjømatråd har en overordnet strategi som gir retningen og rammen for virksomheten. I tillegg har vi, i tett samarbeid med sjømatnæringen, utviklet ni artsstrategier som danner grunnlaget for
hvordan vi skal skape verdi for den enkelte bransje.
Vår visjon er «Sammen vinner vi verden for norsk sjømat». Begrepet sammen viser til viktigheten av samhandling – det sier noe om hvordan Sjømatrådet skal jobbe. Vi jobber sammen med våre kollegaer, sjømatnæringen, forvaltningen, myndighetene og andre det er naturlig å samarbeide med for å nå vår visjon. Det er kun sammen vi kan øke etterspørselen av, og kunnskapen om, norsk sjømat i inn -og
utland, i nye og etablerte markeder.
Sjømatrådet har ingen egne sjømatprodukter å selge. Vi jobber på vegne av andre, det være seg sjømatnasjonen Norge, sjømatnæringen eller enkeltbransjer i sjømatbransjen. Vi skaper dermed verdier ved å bidra til at flere mennesker ønsker å kjøpe norsk sjømat, og at flere ønsker å kjøpe det oftere. Vi forteller historien om norsk sjømat slik at kunnskapen om den norske sjømaten, næringen og forvaltningen øker – som igjen gir gode grunner til å velge norsk sjømat.
I Sjømatrådet er vi opptatt av å stadig videreutvikle hvordan vi skal måle og rapportere effekten og resultatet av arbeidet vi gjør. I 2020 introduserte vi et fornyet målhierarki for å enda bedre dokumentere verdiskaping, resultater og tilfredshet av arbeidet vårt. I 2021 videreutviklet vi målhierarkiet og satt tydelige mål, helt ned på aktivitetsnivå ute i markedene.
Revisjon av overordnet strategi
I 2023 startet arbeidet med å revidere selskapets overordnede strategi. Dette arbeidet fortsetter inn i 2024, sammen med en justering av artsstrategier. Dette vil bidra til å spisse Sjømatrådets prioriteringer og gi et tydeligere kundefokus inn mot sjømatnæringen.
Overordnede ROI (Return On Investment)-målinger står øverst i Sjømatrådets målhierarki. Vi har i en årrekke gjennomført slike avkastningsmålinger for å dokumentere hvorvidt Sjømatrådets arbeid har hatt en positiv avkastning.
Sjømatrådet anser det som viktig å kontinuerlig arbeide med å evaluere, justere og optimalisere de metoder som blitt benyttet for å vurdere effektene av Sjømatrådets arbeid. Sjømatrådets «Tracker», en forenklet forbrukerundersøkelse som følger posisjonen/styrken til de
viktigste sjømatartene, har blitt gjennomført i tre runder i 2023 (vår, senhøst og vinter). «Trackeren» gjør det mulig å følge utviklingen i markedene tettere enn tidligere, samt få en pekepinn på holdnings- og
adferdsendringer knyttet til norsk sjømat og norske sjømatarter. Denne undersøkelsen gjennomføres i 15-20 land årlig, og er dermed verdens største sjømatundersøkelse rettet mot forbrukertrender.
Effektmålinger:
- Implementeringen av ulike effektmålingene i Sjømatrådet.
- Sjømatrådets «Tracker» (18 markeder), effekttesting av reklamekampanjer (6 markeder), ROIanalyser.
- Målingene viser at kampanjene er effektive, spesielt der vi har benyttet kjente influencere.
Rapporter, undersøkelser og analyser: I 2023 har det blitt gjennomført og lansert en rekke rapporter, undersøkelser og analyser bl.a:
- «Deepdive-rapporter» for 18 markeder, Top Seafood Trends 2023, Fiskemarked – laks mot 2030, strategiske analyser og diverse undersøkelser
- Markedsrapporter for ulike sjømatarter og -markeder.
- Bidratt i høringssvar knyttet til både forslaget om grunnrente, etablering av Normprisråd og endring i Fiskeeksportloven med tilhørende forskrifter for å innlemme tang og tare.
Det har vært gjennomført større kampanjetester i case-markedene på laks (Sør-Korea og Thailand). Resultatene fra disse testene viste svært vellykkede kampanjer, med effekter som også var å spore i “trackeren” (som måler på et befolkningsrepresentativt utvalg av sjømatkonsumenter, og ikke spissede målgrupper).