Når sykkelsesongen nå for alvor rulles i gang, har arrangører over hele Norge en hel laksenæring i ryggen.

Slagordet «Laks er viktig for Norge» kommer til å være synlig på alle de store eliterittene i Norge i år.

- Vi er stolte og glade over å ha med laksenæringen som sponsor i denne sesongen. De skiller seg ut ved å være en god bidragsyter til å skape nye aktiviteter. Laksetrøyen er allerede etablert gjennom Arctic Race of Norway, og under sykkel-VM i Bergen vil ett av klatrepartiene i løypen bære navnet «Salmon Hill». Det er nettopp gjennom slike aktiviteter at laksenæringen kan bære frem noe som både de og vi er stolte av, sier president i Norges Cykleforbund, Harald Tiedemann Hansen.

Unik eksponering

Norges sjømatråd administrerer laksenæringens sponsorat med sykkelforbundet. Det skjer gjennom samarbeidsprosjektet «Laks er viktig for Norge», som har som mål å vise at laksenæringen gjør mye mer enn å produsere fisk. Mange tusen har en arbeidsplass i eller på grunn av laksenæringen, og langs hele kysten bygger næringen samfunn, driver med innovasjon på høyt nivå og setter Norge på verdenskartet ved å eksportere laks til over 100 land.

Når sykkel-VM i Bergen arrangeres fra 16.-24. september, er «Laks er viktig for Norge» generalsponsor. Under VM vil rundt 300 millioner TV-seere fra hele verden daglig kunne se verdens beste syklister kjempe om VM-tittelen i et område med svært stor næringsaktivitet innen akvakultur.

Sjømathovedstad

- Bergen har lenge vært etablert som Norges sjømathovedstad og er en kandidat til å bli kalt «verdens sjømathovedstad». Da kler det denne byen å arrangere et VM. Vi er derfor veldig stolte og glade over å være en del av det største sommeridrettsarrangementet som noensinne har vært i Norge. Sjømatrådets visjon er: «Sammen skal vi vinne verden for norsk sjømat». For å klare det må man være på en global arena. Sykkel-VM er en slik arena, sier administrerende direktør i Norges sjømatråd, Renate Larsen.

Med seg på laget har hun en næring som i 2016 eksporterte laks for 61,4 milliarder kroner. Nå står de klare for å bidra til at sykkel-VM i Bergen blir en skikkelig folkefest.

Folkedugnad

- Sykkel-VM er et globalt arrangement som vises over hele verden og gir oss en ypperlig mulighet til å eksponere kysten vår. For næringen er det der vi produserer det supre produktet vårt, som er norsk laks. Når vi får et så stort arrangement til Norge, er det godt at sjømatnæringen kan stille opp som en folkedugnad for å få det i mål. Vi skal bruke det til internmotivasjon og få frem energi i organisasjonen og fremme sykkel som et godt fremkomstmiddel og treningsalternativ, sier manager i Lerøy Seafood, Knut Hallvard Lerøy.

SALMON HILL: Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen (til venstre), manager i Lerøy Seafood, Knut Hallvard Lerøy, administrerende direktør i Norges sjømatråd, Renate Larsen, og ambassadør for sykkel-VM i Bergen, Thor Hushovd, står her i «Salmon Hill», en bakke som proffrytterne skal sykle opp 12 ganger under VM.

Tidligere verdensmester Thor Hushovd er ambassadør for årets sykkel-VM. Han roser laksenæringens engasjement for sykkelsporten.

- Det er kult at man får med slike samarbeidspartnere med på laget som virkelig tar tak og får til noe unik. Laksetrøyen er allerede blitt ikonisk og har tatt sykkelverden med storm. Den har allerede fått stor status ute blant de store lagene og de beste rytterne etter at den har vært med i Arctic Race, sier Hushovd. 

BILDETEKST:
SALMON HILL: Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen (til venstre), manager i Lerøy Seafood, Knut Hallvard Lerøy, administrerende direktør i Norges sjømatråd, Renate Larsen, og ambassadør for sykkel-VM i Bergen, Thor Hushovd, står her i «Salmon Hill», en bakke som proffrytterne skal sykle opp 12 ganger under VM.