Å endre vaner og oppfatningen av fisk i en befolkning tar tid og krever målrettet arbeid av alle aktørene.

Det betyr at de ulike tiltakene må spenne over hele verdikjeden, fra produktutvikling og tiltak i butikk, til klassisk kommunikasjonsarbeid og styrking av omdømmet. Spesielt viktig er oppgaven til dagligvarekjedene som sitter tettest på kundens beslutninger når de skal velge mat. I tillegg må også helsemyndigheter og sjømatorganisasjoner være med på løftet, slik intensjonsavtalen lyder. Med felles innsats fra alle aktører er det mulig å øke sjømatkonsumet med 20 prosent innen 2021.

Å øke fisk-/sjømatkonsumet krever en felles innsats av:

  • sjømatorganisasjonene
  • myndigheter
  • produsenter
  • dagligvarekjeder
  • andre aktører

Hvem bør gjøre hva?

Sjømatorganisasjonene

  • inspirere til at fisk blir en fast del av middagsrepertoaret
  • løfte fiskens assosiasjoner til enkel tilberedning
  • «Bundle» fisk bedre med matvarer som "alltid" finnes hjemme (pasta, ris, brød)
  • promotere fiskeprodukter som ikke krever planlegging
  • kommunisere at fisk har god smak og er «digg»

Myndigheter

  • Synliggjøre og kommunisere verdien av fisk i et sunt kosthold

Dagligvarekjeder
Kjedene må prioritere å gjøre det lettere å velge fisk fremfor andre matvarer gjennom bl.a.:

  • kampanjer (ref. Fish Friday hos Waitrose i UK)
  • synlighet i butikk
  • bundling av produkter
  • flytting av prissammenligningsfokuset mellom fisk og for eksempel kjøttdeig

Produsenter
Produsentene må sørge for at:

  • produktene finnes i variantene folk ønsker (frossen vs. fersk, pakningsstørrelse ol.)
  • produktspekteret innoveres og tilbys forbrukerne som et ledd i det å bryte med etablerte middagsrutiner (ref. pasta med Dolmio)

Andre aktører
Samarbeidet med andre aktører som kantiner, restauranter og matkasse-tilbydere hjelper å:

  • eksponere forbrukere for nye oppskrifter, retter og gir dem inspirasjon til å eksperimentere med fisk utover det gamle og kjente (ref. torsk med potet)
  • minimere terskelen for å teste ut nye ting helt på egenhånd
NSC

Foto: NSC