Vår innsiktsdatabase er nede for øyeblikket. Beklager eventuelle ulemper dette medfører. Vi jobber med å rette feilen. 

Fiskemarked - ferske tall fra markedene

Formålet med «Fiskemarked» er å gi norske sjømatbedrifter tyngde i relasjonen til sine kunder. Dette er fjerde utgave av Fiskemarked, publisert i april 2019. 

Et dagligvaremarked i endring

Utviklingen til dagligvaremarkedet har aldri vært så stor som de siste ti årene.
Markedsinnsikt, Statistikk

Supermarkedenes land

Det belgiske dagligvaremarkedet er preget av å ha noen store aktører som dominerer markedet.
Markedsinnsikt, Statistikk

Italienerne vil helst snakke med den de kjøper sjømat av

Betjent fiskedisk er det aller viktigste for italienerne når de skal kjøpe sjømat. Faktisk er det ingen andre markeder i våre undersøkelser som er opptatt av fiskedisk i like stor grad som italienerne.
Markedsinnsikt, Statistikk

Tre store aktører i Frankrike

Den franske supermarkedsektoren er dominert av tre store aktører: Leclerc, Carrefour og Intermarché. Til sammen har disse tre over halvparten av markedsandelene.
Markedsinnsikt, Statistikk

Ahold Delhaize dominerer det nederlanske markedet

Det nederlandske dagligvaremarkedet er et av de mest konsentrerte i Europa: De fem største aktørene kontrollerer så og si hele markedet.
Markedsinnsikt, Statistikk

Lavpriskjedene styrker stadig sin makt

I Polen har lavpriskjedene en sterk markedsandel. Slik har det vært lenge. Det er kun i Tyskland at lavpriskjedene har større markedsandel enn i Polen.
Markedsinnsikt, Statistikk

Mye makt fordelt på få kjeder

Det portugisiske dagligvaremarkedet kjennetegnes av å ha høy maktkonsentrasjon fordelt på få dagligvarekjeder.
Markedsinnsikt, Statistikk

Voksende marked for tyske kjeder

Slovakia har kun 5,4 millioner innbyggere, og er dermed «lilleputt» sammenlignet med befolkningen i andre CEE-land. Til sammenligning har Polen syv ganger så mange innbyggere. Men til tross for lavt innbyggertall, har Slovakia relativt høy BNP per person.
Markedsinnsikt, Statistikk

Én dagligvare- kjede dominerer markedet

Omsetningen i den spanske dagligvarehandelen er forventet å være stabilt økende, ifølge analyser fra PlanetRetail. 
Markedsinnsikt, Statistikk

Verdi for pengene er viktig i Storbritannia

Pris og høy kvalitet er to av de viktigste grunnene for valg av butikk når britene skal handle sjømat – de ønsker «value for money». Mange dropper sjømaten dersom prisene stiger.
Markedsinnsikt, Statistikk

ICA dominerer det svenske markedet

Det svenske dagligvaremarkedet er dominert av ICA-gruppen
Markedsinnsikt, Statistikk

Billigkjedene dominerer

I Tyskland er det ikke uvanlig at de med lavest inntekt har to jobber for å få endene til å møtes, så det vil tilsi at tyske konsumenter er svært prisbevisste.
Markedsinnsikt, Statistikk

Stor endring i amerikansk dagligvareindustri

Det er få steder hvor endringen er større enn i verdens største dagligvaremarked – USA.
Markedsinnsikt, Statistikk

Kontakt meg eller få en oversikt over mine kollegaer i Sjømatrådet

Ørjan Kjærvik Olsen

Leder innsiktstjenester