Kan slike kjøledisker få flere tyskere til å velge fisk istedenfor pølser når de handler? Gitte Hannemann Mollan i Norges sjømatråd tror svaret er ja.

1. august i fjor overtok hun som ny fiskeriutsending for Sjømatrådet i Tyskland og Polen. Nå står hun i supermarkedkjeden Edekas lokaler i Hamburg og snakker engasjert om statusen for norsk sjømat i Tyskland i 2017.

-  Sjømatkonsumet i Tyskland er veldig ulikt det norske. Hver tysker spiser i gjennomsnitt bare 14,1 kilo fisk i året, og en stor del av dette konsumeres som småretter, slik som røket laks og spekesild. Vi har en veldig god distribusjon hit, så hvis tyskerne hadde begynt å se på fisk som middagsmat, ville det vært et veldig stort potensial her. Det er også grunnen til at Tyskland er et veldig spennende marked for norske eksportører, sier Mollan.

Få kjøledisker

Noe av det som er utfordrende er at det kun finnes rundt 2.000 kjøledisker for fisk i dagligvarebutikkene, noe som utgjør fattige 5 prosent. Det er et tall Sjømatrådets utsending håper skal bli høyere.

- Vi ser at store supermarkedkjeder ofte ikke har egne kjøledisker for fisk, og dermed tilbyr de heller ikke fersk sjømat i sitt sortiment. Lidl og Aldi tilbyr fersk fisk i vakumpakker, men de selger til gjengjeld fisken under egne merkevarer, sier hun.

Sammen med norske eksportører ønsker Sjømatrådet nå å kartlegge handlemønsteret til tyske forbrukere når det kommer til sjømat.

- Vi har et konstant blikk på dagligvarebransjen fordi det er der det er størst potensial. Fryste fiskeprodukter finnes det overalt, men det er langt mer utfordrende med ferske produkter, og det er her en økning i antall kjøledisker kan bli viktig.

Laks er favoritten

I 2016 eksporterte Norge sjømat til Tyskland til en verdi av 3,5 milliarder kroner. Laks og sild var øverst på eksportstatistikken. Til sammen sto de for 3,2 milliarder kroner. Laks utgjorde hele 76 prosent av den totale eksportverdien i fjor, en økning på 35 prosent.

- Undersøkelser viser at laks også er den foretrukne arten når tyskerne spiser fisk. Røkelaks er det største markedet, og her er det interessant å se hvor kreative varianter som finnes. Det tas ut ulike produktlinjer enn i Norge. Røkelaksen kommer med mange ulike smaksvarianter, slik som både kaffe og chili, sier Gitte Hannemann Mollan.

I løpet av sine seks første måneder har hun også fått merke at tyske forbrukere er kritiske og stiller høye krav til produktene de kjøper.

Kvalitetsbevisste

- De er generelt kvalitetsbevisste og veldig opptatt av bærekraft, opphav og søker  kunnskap om hva de spiser. På dette området er de stor forskjell fra Polen, som er det andre landet jeg har ansvar for. Der har jeg ikke opplevd noe fokus på verken bærekraft, produktinformasjon eller opphav.

Hvordan vil du beskrive det tyske markedet for sjømat?
-  Det er en veldig kompleks og lite transparent vareflyt siden det kommer en god del bearbeidet sjømat fra Danmark og Polen. I Sjømatrådet jobber vi derfor med å lage et kart over vareflyten for å få en bedre innsikt i konsumet.

Samarbeid

-  Hvilke forventninger har du for den norske sjømatens posisjon i Tyskland i 2017?
- Vi har et håp om at vi klarer å få flere kjøledisker i butikkene og at dette kan gi en positiv uttelling. Her blir samarbeidet med de største kjedene veldig viktig. Når det gjelder hvitfisk, er det skreien som er størst. Tysklands største importør av sjømat, Deutsche See, har imidlertid sagt at de vil øke satsingen sin på fersk torsk, og det blir spennende. Utover det vil jobben med å utvikle distribusjonen på laks og ikke minst sikre dens omdømme, være viktig.

- Lakseprisene har hatt en kraftig økning i den siste tiden. Er tyskerne opptatt av det?
- Ja, det vil jeg si. Vi har hatt møter med importørene som er bekymret for prisveksten. I butikkene ser vi eksempler på at fersk laksefilet på 300 gram som i oktober kostet 6,99 euro nå er økt til 8,99 euro, en vekst på 30 prosent. Laks er i dag et hverdagsprodukt, men kan bli hverdagsluksus eller et weekendprodukt med fortsatt høye priser.