- Hadde det ikke vært for at vi har så mye fisk, så hadde Norge satset mye mer på skalldyr. 

Det sa Knut Magnus Persson fra Scalmarin AS da han gjestet årets Skalldyrskonferanse. Han leverer ferske og levende skjell og skalldyr, der skjellene er håndplukket av dykkere og skalldyrene er fisket av lokale fiskere. 

- Målet vårt er å tilby arter som ikke har vært servert på restaurant før. Det er snakk om å få det som har blitt sett på som agn til å bli gourmet, smilte han og fortalte at markedet skriker etter produktene de henter opp fra havbunnen, og at det er en enorm etterspørsel. 

Han hadde også et råd til gründere som ønsker å høste skjell og skalldyr. 

- Det er mye å hente på å samarbeide med Innovasjon Norge og med Sjømatrådet, for husk: Det finnes mer enn fisk i havet! 

 

Skalldyr skal være spydspissen 

Når det gjelder Sjømatrådet, så mener de at skalldyr er selve spydspissen som skal posisjonere Norge til å bli verdens beste sjømatnasjon.  

- Vi ønsker at når folk tenker på sjømat, så tenker de på Norge. Akkurat som vi tenker på Italia når vi hører om pizza. Vi i Sjømatrådet opplever skalldyrnæringen som fremoverlent og som en næring som vil utvikle seg, sier markedsdirektør ved Sjømatrådet, Kristin Pettersen. 

Sjømatrådet vil i løpet av 2019 arrangere en rekke skalldyrsprosjekter med aktiviteter rettet mot verdens beste restauranter, kokker og high-end retailersToppkokkene i dette kulinariske landskapet higer etter unike og høyt ettertraktede naturlige råvarer i verdensklasse, de gode og ekte historiene, frembragt av genuint håndverk. Og de omfavner kvaliteten på norske skalldyr. 

 

Penger å hente 

Som en del av skalldyrsatsningen til Sjømatrådet, er det i 2019 satt av to millioner kroner til felles markedsføring mellom skalldyrprodusenter/eksportører og Sjømatrådet. Ifølge markedsrådgiver Jan Aleksander Enoksen, er det fremdeles over 1,7 millioner kroner gjenstående på budsjettet.  

- Alle skalldyraktører som planlegger å gjennomføre markedsføringsaktiviteter og lurer på om denne ordningen kan være noe for dem, anbefales å se på Norges sjømatråds nettsider for mer informasjon. 

Også Innovasjon Norge strekker ut en hånd til skalldyrnæringen. Sigridur Thormodsdottir, leder for biobasert næringsliv i Innovasjon Norge, var på Skalldyrskonferansen, og hun oppfordret folk til å ta kontakt. 

- Skalldyr bidrar til mangfold, og Norges fokus på bærekraftig produksjon gir konkurransefortrinn og lønnsomhet. Slikt skaper troverdighet, som igjen gir bedre pris på norske råvarer. Så ta kontakt med oss, sa hun. 

Innovasjon Norge er behjelpelig med lån, men kan også gi finansiell støtte. 

- I fjor delte vi ut 2,1 milliarder kroner i lån til marin næring, men vi kan også være behjelpelig med å skape nødvendig nettverk. 

Vil få opp sjømatkonsumet 

En som også gjestet skalldyrskonferansen, var kategorisjef i Rema 1000, Jon Nilssen. Han har i flere år jobbet med å få sine kunder til å velge sjømat til middag, og han fortalte at Rema 1000 gjerne vil samarbeide med skalldyrnæringen når det gjelder å utvikle nye, lettvinte middagsløsninger. 

- 15-20 prosent av sjømaten vi selger er skalldyr, og da i hovedsak reker. Vi ønsker mer skalldyr i butikkhyllene, og ser at det mangler middagstilbud i denne kategorien, fortalte Nilssen. Han informerte om at det de ser etter er middager som er ferdig bearbeidet for kunden. 

- Vi ønsker samarbeid med produsentene, slik at vi kan få en tidlig involvering som gjør at nye produkter kan tilpasses butikkformatet. 

Han fortalte at selv om alle vet at sjømat er sunt, så velger folk likevel bort sjømaten i en stresset hverdag. 

- For å vinne kundene, trenger vi flere lettvinte middagsløsninger. Derfor gjelder det å utvikle produkter som er raske og enkle å lage, men som også har god kvalitet. Det gjelder å få folk til å forstå at det er digg å spise sjømat!