De siste 10 årene har den norske lakseeksporten til Italia mer enn doblet seg. Men uro og inflasjon har stanset veksten. Det finnes likevel mange muligheter i en tøffere tid.


150 mennesker, de fleste med tilknytning til italiensk og norsk laksenæring, møtte frem da Sjømatrådet nylig gjennomførte sitt årlige lakseseminar i Milano. Seminaret har blitt en viktig møteplass, og en arena for siste nytt innen trender, forbrukerinnsikt, eksport og markedsutvikling for den norsk-italienske næringen.

Tradisjonen tro ble seminaret holdt i vakre omgivelser på Palazzo Delle Stelline, et ærverdig hotell i hjertet av byen.
Vakker kan man nesten også kalle utviklingen til den norske lakseeksporten til Italia, sett med norske øyne. Landet har nå blitt Norges femte største laksemarked, og både eksportvolum og - verdi har økt kraftig de siste 10 årene.

Mellom 2013 og 2022 gikk volumet av direkteeksporten fra 36 400 tonn til 74 000 tonn. Det er en vekst på 103%. I samme periode økte verdien fra 1,3 milliarder til 5,8 milliarder norske kroner.
I tillegg går det store mengder laks fra Norge til Italia via såkalte transittland. I fjor utgjorde mengden 65 000 tonn.


Solen bak skyene

I mai skinner vanligvis solen fra klar himmel i Italia, men den siste tiden har heller ikke italienerne sluppet unna mørke skyer i horisonten.Under seminaret på vakre Palazzo Delle Stelline ble idyllen inn imellom avbrutt av tordenskrall og regnskurer.

Og folk bekymrer seg.
Folk bekymrer seg for klimaendringer, krig, inflasjon, høyere skatter og dårligere råd. 95% sier de vil forsøke å spare penger i nærmeste fremtid, og det de aller helst vil kutte ned på er restaurantbesøk og gassforbruk.

Det siste året har den totale mengden av matvaresalget gått ned i Italia, parallelt med økte priser. I april for eksempel, sank volumet av matvaresalget i butikkene med nesten 5% mens verdien gikk opp nesten 10%. Samtidig er det stadig færre tilbudskampanjer å se på supermarkedene. Det viser undersøkelser som Nielsen markedsanalyser har gjort.

Folks bekymringer rundt høyere priser har også påvirket importvolumet av norsk laks. Ved utgangen av april i år var importvolumet ned 8%, men verdien opp 14%, sammenliknet med samme periode i fjor.
Gunvar L. Wie, som er Sjømatrådets utsending i Italia, ser likevel solen bak skyene og er ikke urolig.

-Norsk laks står utrolig sterkt i Italia, og mulighetene er mange for en fortsatt sterk vekst, sier han.

Det ble også påpekt av flere av talerne på seminaret.


Postpandemi

Etter pandemien har laksekonsumet i Italia økt mer enn det globale snittet, og mens den generelle sjømatimporten har gått litt ned, viser det store bildet at lakseimporten har gått opp.

- Det i seg selv er gode nyheter for norsk lakseeksport, spesielt fordi norsk laks har en markedsandel på 94%, sier Gunvar L. Wie.

Etter pandemien er folk også blitt enda mer opptatt av de bærekraftige aspektene rundt matproduksjonen, hvor maten kommer fra og mat uten tilsetningsstoffer og antibiotika.

-Over 7 av 10 italienere er opptatt av bærekraft og like mange mener det er viktig å vite hvor fisken de kjøper har sin opprinnelse, opplyser sjømatutsendingen.

Folk ønsker for eksempel å se ansiktene til de som har laget maten de skal spise. Derfor kan man nå finne fiskefileter og biffer innpakket i de smilende ansiktene til fiskere og bønder i kjølediskene hos gigantkjeden Carrefour. Eller, røkelaks merket med «laks som har god plass til å svømme» fra produsenten La Nef.

Italienerne ønsker et personlig forhold til maten. Derfor har matvarekjeden Carrefour begynt å vise produsentenes ansikt på lakse-emballasjen. Det fortalte Angelo Arrigoni (bildet) fra Carrefour under seminaret.

Etter pandemien har italienerne i tillegg blitt mer opptatt av helse, sunn mat og å holde seg i form. Så mange som 77% sier de gjør mye for å holde seg friske og sunne, 37% sier de ofte er på diett og nesten halvparten er opptatt av å spise sunt, ifølge Marco Pellizzoni fra analysebyrået GfK som spesialiserer seg på forbrukervaner og handlevaner.
Da er det også logisk at sunn mat selger bedre enn annen mat etter pandemien.

-Laks tikker av på en rekke av de viktigste forbrukertrendene i Italia. Ikke bare forbindes den med ord som «helse, sunn, velvære og enkel å tilberede», den assosieres i tillegg med bærekraft – også det gode nyheter for videre laksevekst til Italia, sier Gunvar L. Wie.



Poke-mani

Det sies at sushi har blitt den nye pizzaen i Italia, og der spiller selvfølgelig norsk laks en helt sentral rolle. Fordoblingen av eksporten de siste 10 årene har mye å takke sushitrenden for.

Nå vokser det i tillegg frem en ny trend der laks er en viktig ingrediens, og den trenden er i ferd med å ta av: poke bowl trenden.
Det mener både Pellizzoni fra GfK og Cristina Lazzati som er redaktør i Gdoweek, et italiensk bransjemagasin for retail og markedsføring.

-Poke bowl er spesielt populært hos unge, og gjerne helt ned i 13-14 års alderen, forteller Lazzati.

Unge liker å blande egne ingredienser etter smak og behag, og de skal være sunne. Unge er i tillegg opptatt av multikulturell mat, og de er mer opptatt av bærekraft og dyrevelferd enn gjennomsnittet.

-Og ikke minst er poke bowl populær fordi det er en fin og fargerik rett som gjør seg på Instagram, fortsetter redaktøren.

Ifølge GfK har 15% av den italienske befolkningen spist retten i løpet av årets tre første måneder.

Unge italienere vil ha det sunt, fargerikt, bærekraftig og instagram-vennlig. Derfor er poke bowl på vei til å bli den nye, store mat- trenden i Italia



Den nye kyllingen

I dagligvarekjeden Carrefour utgjør laks så mye som 30% av det totale fiskesalget.

-Laksen har gått fra et festprodukt til å bli et hverdagsprodukt, sier Angelo Arrigoni i Carrefour.

På seminaret var det flere som påpekte at «laks fort kan bli den nye kyllingen i Italia». Det vil si at også laksen er svært anvendelig og passer i mange retter.

-Jeg tror den største muligheten for økt vekst for norsk laks her nede ligger i økt kategorivekst. Med det mener jeg større utvalg av lakseretter, det være seg smakstilsatte, ovnsklare eller rå varianter til sushi og poke, sier Gunvar L. Wie.

Den prosessen er allerede godt i gang.
Gigantkjeden Carrefour, med sine 1500 utsalgssteder spredt rundt i Italia, er nå i ferd med å utvide laksetilbudet i flere av sine supermarkeder.

-Flere butikker skal få sine egne sushi-avdelinger, og vi jobber med å tilby kundene våre enda flere spiseklare og lettlagde lakseprodukter, sier Arrigoni.