Verdens ledende digitale matkanal, Munchies, har gjennom fem programmer rettet fokus mot norsk matkultur, der skalldyr har en fremtredende rolle. Nå kommer Europas ledende foodies til Oslo for å overvære premieren.

Tirsdag 29. august samles over 20 av Europas mest profilerte matelskere på Kulinarisk Akademi i Oslo for å få med seg førpremieren til «Munchies guide to Norway». Munchies er verdens ledende digitale matkanal for unge matinteresserte, med over 10 millioner besøkende i måneden.

- Munchies er en trendsetter innenfor globale kulinariske opplevelser. De er opptatt av å fortelle historien bak produktet og knytter matkultur, tradisjoner og spektakulære omgivelser sammen på nye måter. Det er en unik arena for å vise frem skalldyr fra Norge og skape ytterligere nysgjerrighet og interesse for skalldyr som råvare, sier Ingrid Hansen, markedsrådgiver, skalldyr, i Norges sjømatråd.

Matkanalen samarbeider med noen av verdens beste kokker, og har fått med seg Halaigh McManus, sous chef på Maaemo, som guide og programleder i Norge. Gjennom fem programmer tar han oss med på kongekrabbefiske i Bugøynes i Finnmark, dykker etter kamskjell utenfor Frøya og kokkelerer på sushirestauranten Sabi Omakase i Stavanger – bare for å nevne noe.

De fem programmene vises på Munchies egen YouTube-kanal fra 18. september, og hver dag den uken kommer en ny episode fra Norge. Det forventes at Munchies Guide to Norway vil få langt over 3 millioner unike seere – og det kun på YouTube. I tillegg kommer alle seertall gjennom delinger på andre sosiale kanaler.

Etter førpremieren i Oslo arrangerer Norges sjømatråd en uformell workshop hvor gjestene fra Europa får lage og smake på et unikt skalldyrbord hvor alle typer norske skalldyr er representert.

- Vi ser frem til å presentere verdens beste skalldyr til så mange matinteresserte fra våre viktigste sjømatmarkeder i Europa. Foodiesene utgjør et bredt spekter av anerkjente matkritikere og journalister med high-end profil, samt matentusiaster med stor innflytelse gjennom blogg og Instagram, sier Ingrid Hansen. 

Premierevisningen og workshopen er en del av et tre dagers program hvor de inviterte får lære mer om norsk matkultur gjennom ulike opplevelser og aktiviteter. Programmet er et samarbeid med Innovasjon Norge, Visit Oslo, Norges sjømatråd og Munchies.