DHL Global Forwarding dobler kapasiteten på frakt av sjømat fra Norge til Asia med en ny rute direkte fra Oslo til Seoul, med forbindelse til Shanghai. Den nye ruten halverer frakttiden for kongekrabbe fra Lakselv til markedene i Asia. 

- Denne ruten åpner enorme muligheter for eksport av levende krabber og fersk sjømat til det asiatiske markedet. Det er bare timer fra krabbene tas om bord i båten i Finnmark til de er ute i markedet. Den nye ruten øker også fraktkapasiteten ut av Norge. Det er viktig for norske sjømateksportører, sier Svein Lyder, daglig leder i Lyder Fisk AS.

Svein Lyder, daglig leder i Lyder Fisk AS, er svært positiv til DHLs nye fraktrute som gjør det mulig å frakte norsk sjømat fra Finnmark til Asia på kun 17 timer

17 timer til Asia

DHL Global Forwarding startet i mai en ny fraktrute for sjømat direkte fra Lakselv til Gardermoen. Fredag 8. september deltok Lyder, som har tilhold på Veidnesklubben utenfor Lakselv, på åpningen av nok en nyvinning; en fraktrute som tar sjømaten direkte fra Gardermoen til markedene i Asia med en samlet transporttid på kun 17 timer fra Lakselv til Seoul i Sør-Korea. Den nye ruten ble offisielt åpnet av konsernsjef Frank Appel i Deutsche Post DHL Group.

- De nye jorden-rundt-flyvningene våre viser ikke bare hvordan kapasiteten for norsk sjømateksport vil øke, men også til hvilken kreativ og kundeorientert tilnærming Global Forwarding-avdelingen vår har til dagens situasjon, sa Appel i forbindelse med lanseringen på Oslo Lufthavn Gardermoen fredag.

Økt kapasitet viktig

Flere norske sjømateksportører var til stede da den første Boing 747-400-maskinen med en lastekapasitet på 110 tonn gods landet på Gardermoen. Tom Mikkelsen, fraktsjef i Marine Harvest, er positiv til det nye tilbudet, men er mer opptatt av økt kapasitet enn den raske transporttiden.

- Tilgang til ny transportkapasitet er viktig for å kunne vokse. Det globale fraktvolumet vokste kun med 10 prosent i 2016. Det blir etter hvert kamp om å få plass på fraktflyene ut av Norge. Økt kapasitet og regelmessige flyvinger blir viktig fremover, sier Mikkelsen.

- Økt kapasitet og regelmessige flyvinger blir viktig fremover, sier Tom Mikkelsen, fraktsjef i Marine Harvest.

Nye muligheter

Den store Boing-maskinen starter ruten i Brussel og tar derfra turen til Oslo for å laste på sjømat og annet gods fra Norge. Ruten går videre til Seoul i Sør-Korea, hvor det er forbindelse til de kinesiske byene Shanghai på onsdager og Zhengzhou på lørdager. Fra Seoul fortsetter ruten til Cincinatti i USA før turen rundt jorden avsluttes med etappen tilbake til Brussel. Den nye ruten skal flys to ganger i uken. Den reduserte frakttiden til Asia er særlig viktig for eksport av den eksklusive kongekrabben fra Finnmark.

- Det meste av våre krabber går levende til Asia, sier Frode Eliassen i Norfra.

De ligger an til å produsere 150-200 tonn krabber  i 2017. Storparten av dette går levende til Korea, som igjen distribuerer det videre til andre land i Asia. Med anlegg for kongekrabbe i Nordvågen ved Honningsvåg og for saltfisk i Torsvåg utenfor Tromsø ser også Eliassen nye muligheter med den nye forbindelsen.

- De best betalende hvitfiskmarkedene ligger i Vest-Europa, og det er fortsatt for kostbart å fly fisken ut når volumene er lave. Men muligheten er der. Vi har produktene og med logistikken på plass er alt mulig, sier Eliassen.

 

Kort fakta:

  • 23. mai 2017 startet DHL en ukentlig flyvning fra Banak til Gardermoen.
  • 8. september 2017 Selskapet åpnet en ny direkterute fra Oslo til Seoul med forbindelse til Shanghai.
  • Med den nye ruten blir frakttiden fra Banak til Korea 17 timer. Fra Oslo er frakttiden 11 timer.
  • Ruten går fra Brüssel - Oslo - Seoul - Shanghai (onsdager)  - Zhengzhou (lørdager) - Cincinatti - Brüssel
  • Ruten betjenes med en Boing 747 - 400 som har en lastekapasitet på 110 tonn.
  • Ruten flys to ganger i uken.