7. januar 2019 avholdt Sjømatrådet sin årstallskonferanse - Sjømatnasjonen Norge. 

 Infografikk, norsk sjømateksport 2018

Vil sjømatnasjonen Norge nå 100 milliarder kroner i eksportverdi i 2018?

Det vi allerede vet er at det ligger an til nok et rekordår for norsk sjømatnæring, som er vår nest største eksportnæring og bidrar til vekst, verdiskaping og velferd – over hele landet.

Samtidig som norsk sjømatnæring opplever verdivekst er det også skjær i sjøen.

«Markedsadgang betyr alt, og det ville vært forferdelig om vi nordmenn måtte spise all fisken vår alene», sa finansministeren Siv Jensen under Industrikonferansen 2018.

I tillegg til å sikre markedsadgang er sjømatnæringen også avhengig av videre produktutvikling, bedre forbrukerløsninger og nye ideer som er bærekraftig og utviklet på havets premisser. 

7. januar inviterer Sjømatrådet til vår årskonferanse som ser på hvilke trusler og muligheter sjømatnæringen står overfor, og hvordan vi kan skape enda større verdier for Sjømatnasjonen Norge fremover.

Eline Hvamstad fra Hegnar TV vil være konferansier gjennom dagen. 

 Foredragsholdere

Del 1: Sjømatnasjonen Norge

  • Oppsummering av sjømateksporten 2018, og sjøkartet for Norge fremover.
    Renate Larsen, administrerende direktør, Norges sjømatråd
  • Regjeringens politikk og ambisjoner for sjømatnæringen.
    Roy Angelvik (FrP), statssekretær for fiskeriministeren, Nærings- og fiskeridepartementet
  • Hvordan erobre verden med sunn fast food?
    Ronny Gjøse, CEO Pink Fish
  • Tørrfisk fra Lofoten - fra tradisjon til innovasjon
    Anne Karine Statle, matentusiast i LofotenMat SA og prosjektleder for Tørrfisk fra Lofoten AS
  • Slik har Gjendemsjø knekt koden på sild og makrell i Norge  
    Jan Fossberg, styreleder Gjendemsjø

    Lunsj fra Kulinarisk Akademi (12:15 - 13:00)
  • Hvorfor gjemmer bærekraften seg?
    Petter Gulli, kreativ leder Good Morning
  • Slik tar vi ut verdipotensialet i havet
    Svein Ruud, konsernsjef Norway King Crab
  • Markedsadgang for norsk sjømat er truet – hvilke konsekvenser har dette?
    Asbjørn Warvik Rørtveit, direktør markedsinnsikt og markedsadgang, Norges sjømatråd
  • De nye gründerne i sjømatnæringen – hvordan vil de selge og markedsføre norsk sjømat?
    EIR of Norway, CEO Vicky Green Samuelsen

Del 2: Analyse av sjømatåret 2018

Våre sjømatanalytikere Ingrid Kristine Pettersen og Paul T. Aandal går gjennom analysen av eksportåret 2018, og kommenterer samtidig utsiktene fremover.