Det årlige tørrfisk-, klippfisk- og saltfiskseminaret i Italia arrangeres i år i Venezia, og vi legger opp til fysisk deltagelse. Seminaret kan kombineres med flere andre arrangement samme uken.

Seminaret har til formål å samle norsk og italiensk næring for å belyse og diskutere ny innsikt for tørrfisk, klippfisk og saltfisk. Seminaret arrangeres i lokalene til Querini Stampalia Foundation, som er en kulturinstitusjon i Venezia grunnlagt av etterkommeren til den venetianske Querini familien. 

Vi inviterer norsk næring til å delta i et program i Venezia som strekker seg over tre dager, fra fellesmiddag onsdag 27. oktober til møter, besøk i retail og annen næringsaktivet fredag 29. oktober.

Arrangementet er planlagt i henhold til gjeldende regler for smitteværn og p.t. i Italia må man ha "grønt pass" (fullvaksinert el. annen dokumentasjon) for å kunne reise i regionene samt bruke restauranter og andre offentlige tilbud. Det er viktig å merke seg at regelverket vil innstrammes slik at reiser med tog, besøk til museum o.l. vil være berammet og man må fremvise gyldig QR kode for en stor del av den offentlige aktiviteten. Vi vil derfor tilrettelegge for digital overføring av seminaret via videolink hvis det skulle bli behov for det.

Programet lar seg også kombinere med deltagelse på matmessen Tutto Foods som avholdes den 22.- 26. oktober i Milano. 

Ta gjerne kontakt med sjømatutsending til Italia, Gunvar L. Wie.


PROGRAM:

14:15 - 15:00 Registration and welcome coffee

15:00 - 15:15 Welcome and introduction

  • Welcome by Gunvar Lenhard Wie – Director Italy, Norwegian Seafood Council
  • Opening speech by Johan Vibe – Ambassador, Royal Norwegian Embassy in Rome
  • Seminar moderated by Trym Eidem Gundersen – Director Nordic Countries, NSC

15:15 - 16:15 Session 1 – Market insight and marketing activities

  • Cod markets; “development, trends and possibilities in the Italian market”
    Speaker: Eivind Hestvik Brækkan – Seafood Analyst, Norwegian Seafood Council
  • Seafood trends and sales of stockfish, clipfish and saltfish in Italian retail
    Speaker: Andrea Succi – Sales and marketing Analytics Leader, Nielsen Italy
  • Marketing for Norwegian stockfish, clipfish and saltfish in Italy, new possibilities
    Speaker: Gunvar Lenhard Wie – Director Italy, Norwegian Seafood Council

16:15 - 16:45 Coffee break

16:45 - 17:50 Session 2 – Sales and performance in retail and HoReCa

  • Current performance and future possibilities for stockfish, clipfish and saltfish at Carrefour
    Speaker: Alessandro Carraro – Head of Seafood Sector, Carrefour Italia
  • Cod and seafood in foodservice: before, under and after the pandemic
    Speaker: Matteo Figura – Foodservice Director, The NPD Group
  • Status on conventional products in Norway – the importance of the Italian market
    Speaker: Trond Rismo – Business Relation Manager, Norwegian Seafood Council
  • "Skrei – the journey
    Speaker: Valentina Tamborra – Photo-reporter and author of “Skrei – the journey”

17:50 - 18:50 Aperitivo and viewing of photo exhibition

The Aperitivo and the viewing will be accompanied by live music in the garden.

Change of scenery – making our way to the dinner assisted by guides.

19:15/45 - 22:30 Official dinner at Hotel Monaco & Grand Canal
The dinner starts with an aperitivo and registration at 19:30. The doors to the banquet opens at 20:00. The dinner involves cultural components as well as a fantastic meal by Stockfish Ambassador Franco Favaretto and the Hotel Monaco & Grand Canal team.