Sild har potensiale for å finne nye konsumenter i Norge og kan bli en vinner ved matbordet dersom den serveres på riktig vis, og hvis man bare får folk til å prøve den.

Av Kristin Lien og Synne Guldbrandsen, Norges sjømatråd (denne saken ble publisert 15. juni 2017)

Nye studier fra Sjømatrådet viser at med innovative produkter og inspirasjon til å tilberede sild i nye anledninger kan silda igjen bli en del av hverdagsmaten, også blant yngre. Ifølge et utvalg konsumenter i Norge er sild noe de kan tenke seg å spise mer av, forutsatt at produktene moderniseres.

Sild er veldig sunt, rene helsekosten, eller «superfood» om man vil. Med et stort innhold av blant annet vitamin D og masse sunt fett, i tillegg til de sunne fiskeproteinene, er det ingen tilfeldighet at inntak av sild ofte trekkes frem i kostholdsråd. De sunne fettsyrene i sild bidrar til å øke fettforbrenningen og gi bedre utholdenhet, i tillegg til at de fremskynder restitusjon etter trening.

Sjømatrådet ser et stort uutnyttet potensiale i å tydeliggjøre de sunnhetsmessige egenskapene til sild og ønsker å posisjonere sild som et produkt som passer til en livsstil med sunt kosthold. Dette betinger et produktutvalg som støtter opp under sild som et sunt alternativ. Mange av de tradisjonelle sildeproduktene  som finnes i butikkhyllene i dag er ikke av den typen som passer godt inn i hverdagskostholdet til verken unge konsumenter eller barnefamilier. Dette kan produsenter og kjeder endre på sammen med flinke kokker og produktutviklere.

Skal silda vinne flere konsumenter, må den få innpass i nye spisesituasjoner, som for eksempel ved å integrere sild i ulike mattrender som nordisk tapas, asiatiskinspirert mat, pasta, sild på grill og sushi.

På folkemunne hører vi ofte at silda er traust, gammeldags og julemat og at sildespiserne er en utdøende rase. Tallene viser dessverre en stadig nedgang i husholdningskonsumet av sild gjennom flere tiår. Men i tallene fra 2016 kan vi skimte en liten oppgang, og ikke minst kan tallene tyde på at de yngste, husholdninger under 35 år, har økt sitt konsum noe. Dette tolker vi blant annet som et tegn på at trendene der det som er retro er in, kan bidra positivt til sildas fremtid.

Julen er uten tvil høysesong for sild, og forbrukerne ytrer at de mangler grunner for å spise sild til andre tidspunkt av året – selv om de mener at sild egentlig er et produkt som kan spises året rundt. Dette er en innsikt som Sjømatrådet i år vil ta tak i, sammen med produsentene av norsk sild. Vi vil gjennom ulike arrangementer denne sommeren sette silda på kartet som moderne og smakfull sommermat, på lik linje med tradisjoner kjent fra våre naboland Sverige og Danmark. Målet er å vise at sild er et allsidig produkt som passer til mange forskjellige sammenhenger, både sommer og vinter.

Kronikken er tidligere publisert i Fiskeribladet Fiskaren 14.juni 2017.

SKREVET AV: Kristin Lien og Synne Guldbrandsen