Markedet for norsk laks har eksplodert i Storbritannia i 2018.

Av Hans Frode Kielland Asmyhr, Sjømatrådets utsending til Storbritannia, og Christina Neumann, kommunikasjonsrådgiver ved Norges sjømatråd. Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen, tirsdag 27. november.

- Storbritannia er i år blitt det desidert fremste vekstmarkedet for norsk laks. Det er bare et spørsmål om tid før laksen passerer den populære hvitfisken og nasjonalretten fish & chips,  sier Hans Frode Kielland Asmyhr, Sjømatrådets fiskeriutsending i Storbritannia, på telefon fra Storbritannia. 

Tall fra Sjømatrådet viser en eventyrlig volumvekst på 26 prosent pr. 1. oktober i år for norsk laks til Storbritannia. Til sammenligning var det nedgang i volumveksten for norsk lakseeksport til Storbritannia i 2017. 

30 % volumvekst 
- Nedgangen i 2017 skyldtes inflasjon internt i Storbritannia og svekket kjøpekraft blant forbrukere etter Brexit-usikkerhet i økonomien.

I år er det derimot laksefest blant forbrukerne, og vi står foran desember og julehøytiden hvor laksen har sin desidert beste måned.
 
- Julesesongen startet forrige helg, og laks er blitt den store julefisken for mange briter. Det kommer et enormt konsum av laks fremover nå, og jeg tror norsk laks passerer 30 prosents volumvekst i Storbritannia i år. 

Det sender Storbritannia rett til topps som årets vekstmarked for norsk laks. På andre plass finner vi Sør-Korea, med 24 prosents volumvekst, foran Italia med 22 prosents volumvekst av norsk laks.

Som i Norge er røkelaks den store favoritten både til julefrokosten og julelunsjen. Til middag i romjulen kjøper britene gjerne en halvside med laks som de steker i ovnen - Britene er mindre sensitive på pris opp mot høytidene. I tillegg er konkurransen om kundene stor, noe som resulterer i mange tilbud der prisen blir presset nedover. 

Utfordrer fish & chips 
Storbritannia er det markedet i verden som spiser mest torsk og hyse. 
Det store hvitfiskkonsumet skyldes først og fremst at britene elsker fish & chips, der torsk og hyse er de vanligste ingrediensene, men nå er laksen i ferd med å bli mer populær.
Norges sjømatråd har fått utført undersøkelser som har sett på hva slags fisk britene foretrekker til ulike måltider. Undersøkelsen viser at 31 prosent velger torsk når de skal lage hverdagsmiddag, mens godt over 29 prosent sier de vil ha laks. 
For helgemiddagene har laksen for lengst passert torsken. Mer enn 27 prosent sier de helst lager lakseretter hjemme i helgen, mens bare 21 prosent velger torsk.

- Pris er nok den viktigste årsaken til at stadig flere velger laksen. Tidligere var laksen mer helge- og festmat, men på grunn av lavere priser spises det nå mer laks også til hverdags. Lakseprisene har gått ned, mens torskeprisene har gått opp det siste året. Da rekrutteres det raskt nye laksespisere.

Briter som har fått øynene opp for laks, etterspør også lakseretter på fish & chips restauranter i Storbritannia. - Til og med de finere fish & chips-restaurantene tilbyr nå lakseretter for å møte kundenes ønsker, legger Asmyhr til. 
Fikk du med deg når de ti beste fish&chips-kokkene kom til Norge på besøk? Se videoen her.

«Keep it simple» 
Asmyhr trekker frem at britene synes laks er enkelt å tilberede, og at det er en viktig årsak til økningen i konsumet av laks. I butikkene finnes det langt flere lettlagede lakseprodukter enn hvitfiskprodukter, og folk synes laks passer til flere forskjellige retter.

- Fish & chips har tradisjonelt vært fredagsmiddagen for britiske familier og venner som møtes. Den enkle retten er også populær når man er på farten fordi den er lett å spise og det er enkelt å få i seg fisk. Nå som laksen kommer i et større utvalg som er like enkel å tilberede og spise som fish and chips, velger flere briter nå laks, sier Asmyhr.

- Kan vi se fish & chips bli utkonkurrert av den nye «fredagslaksen»? 

- Ja, laks har satt britenes middagsvaner i bevegelse. Britene liker både ferdigretter og retter som er enkle å tilberede. Lakseleverandørene er gode på nettopp det - å gjøre det enkelt å velge laks. Når utvalget blant lakseprodukter er større enn hvitfisk, og blitt konkurransedyktig på pris, så ser vi denne eksplosjonen i volumveksten av norsk laks i Storbritannia. 

Himmelferd i 2019 
Asmyhr ser en økende bevissthet og trend i befolkningen om å velge sunnere matalternativer. Samtidig er briter generelt veldig prissensitive når de handler mat resten av året.

- Dersom lakseprisen holder seg moderat i 2019, tror jeg laksevolumet i Storbritannia fortsetter himmelferden som et av de fremste vekstmarkedene for norsk laks. Særlig med alle de enkle lakseproduktene som tilbys til en befolkning som omfavner enkle ferdigretter, tror jeg volumet av norsk laks vil fortsette vokse raskt i Storbritannia. 

LAKS VOKSER FORBI HVITFISK I MARKEDSVERDI 
■ Storbritannia er Norges største hvitfiskmarked. 
■ 28 prosent av torsken og 41 prosent av hysen britene spiser kommer fra Norge, noe som gir en samlet verdi på over 1,3 milliarder kroner. 
■ Lakseprisen ligger rundt 60 kroner og er høyere enn hvitfiskprisen på 35-40 kroner kiloen. 
■ Høyere laksepris gjør at laksen passerer hvitfisken med sine 44 prosent og 3,8 milliarder kroner i omsetning.