84,8 prosent av den italienske befolkningen så en TV-reklame for norsk laks, og salget økte til rekordnivåer.

Av Trym Eideim Gundersen, Sjømatrådets utsending til Italia. En versjon av denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen, fredag 22. mars.

Hvis italienerne får velge, foretrekker de den norske laksen. Dette er gode nyheter, for opprinnelse er noe av det italienere synes er viktigst når de skal kjøpe sjømat. Noe annet som er gledelig, er at sjømatmarkedet er økende i Italia - samtidig som kjøttkonsumet har vært fallende i flere år. 

En italiener spiser omtrent 25 kilo sjømat i året. Spør du en italiener hva han eller hun vurderer til middag, vil listen omfatte mer enn 25 mulige fiskearter. Det er i toppsjiktet for Europa, og den arten som er mest populær er laksen. 
Dette var en av årsakene til at vi i Sjømatrådet bestemte oss for å gjøre et reklamestunt i nettopp Italia høsten 2018. Målgruppen var kvinner i alderen 35 til 49 år, for det er gjerne de som bestemmer hva som skal kjøpes inn til familiemiddagen. En tilpasset TV-reklame ble sendt i perioden september-oktober, og i tillegg var det en massiv synliggjøring av norsk laks i rundt tusen forskjellige butikker. 

I etterkant ser man at promoteringen var virkningsfull, for salget av norsk laks gikk opp både under og etter den omfattende kampanjen. Eksporttallene for september og oktober er blant de høyeste månedstallene noensinne. Totalt tjente norsk laks 2,83 euro for hver euro som ble investert i dette prosjektet. Det er en større inntjening enn det som er vanlig i lignende reklamekampanjer. 
I en undersøkelse gjort i etterkant av reklamekampanjen, kom det frem at TV-reklamen ble sett av 84,8 prosent av den italienske befolkningen, og at de i gjennomsnitt så den 11,9 ganger. Heldigvis kom det også frem at italienerne likte reklamen, og at de fikk med seg at laksen var fra Norge. Faktisk sa 74 prosent av respondentene i undersøkelsen at de foretrekker norsk laks. 

Laksens suksesshistorie i Italia startet egentlig i 2011. Da begynte salgstallene for alvor å peke oppover, og siden den gang har eksporten økt til vi fikk et toppår i 2018. 
I fjor eksporterte Norge over 62.000 tonn rund laks direkte til Italia, og siden 2010 har verdiøkningen vært på hele 324 prosent, noe som er den største veksten blant alle de store importlandene som importerer for over 2 milliarder kroner. 
Som Sjømatrådets utsending i Italia, er det gledelig å se at andelen som sier de ønsker å spise laks til hverdagsmiddag øker. Tidligere var laks noe italienere spiste til fest, og gjerne på restaurant. Økt laksekonsum til hverdags kommer til tross for økt pris, og viser tydelig den sterke posisjonen og populariteten laksen har fått i Italia. 

I fjor så vi at norsk laks var spesielt populær i påsken, og vi håper selvfølgelig på den samme oppgangen i år også. Påsken er tiden for å unne seg noe ekstra godt, uansett om man er italiener eller nordmann. Buon appetito!