Hvis en familie på fire skal gjøre opp for seg etter en middag på restauranten Maaemo, vil de ifølge restaurantens hjemmeside ende opp med en regning på om lag 11 000 kroner for mat og drikke. Det sier seg selv at dette er mat for få, eller de sjeldne anledninger.

Matkonseptet til Maaemo er godt. Det er så godt at det bør være helt unødvendig å tråkke på råvarene som folk flest liker og helsemyndighetene oppfordrer oss til å bruke enda mer av, bare for å få oppmerksomhet rundt sitt eget eksklusive konsept.

Likevel er det nettopp det kokkene på Maaemo gjør når de angriper norsk laks, et sunt, godt og anvendelig produkt som ikke bare nordmenn spiser stadig mer av, men som også nytes i flere enn 100 land verden over. Den er brukt og lovprist av norske og internasjonale stjernekokker, den har vært råvare i kokke-EM, den er omfavnet i sushiens hjemland Japan og den foretrukne laksen i gourmetlandet Frankrike.

Kokkene på Maaemo må selvfølgelig få lov til å melde seg ut av dette selskapet hvis de vil. Vi vil likevel be om at kokker med så høy råvarekunnskap argumenterer med fakta og ikke baserer seg på følelser til råvarer som folk flest foretrekker. For å ta to talende eksempler på at utspillene fra Maaemo ikke baserer seg på fakta: Fiskens velferd er blant annet et spørsmål om plass. Det virker ikke som argumentasjonen baserer seg på kunnskapen om at ingen norsk laks lever i ei merd med mindre enn 97,5 prosent vann og mer enn 2,5 prosent fisk. Dårlig dyrevelferd vil aldri gi et så godt og sunt produkt som norsk laks er. Det synes heller ikke som kokken vet at antibiotika i lakseoppdrett er historie, rett og slett fordi fisken vaksineres tidlig og i all hovedsak er frisk gjennom hele sin livssyklus.

En argumentasjon basert på fakta og ikke følelser blir ikke bare ærligere. I dette tilfellet er det langt mer alvorlig at den følelsesmessige retorikken rundt råvarer neppe fyller flere bord på Maaemo, men at den rammer råvarer som vi av hensyn til folkehelsa bør ha mer av på menyen. Slik havner regningen for Maaemos PR-strategi på middagsbordet til folk flest.

«Vi har gjort noen valg som vi står for», sier kjøkkensjef Espen Holmboe Bang når Dagbladet spør om han er snobbete. Vi er helt enige: Maaemo har ingen ting å skjule og all grunn til å være stolte av den merkevaren de har skapt. Det samme har norsk laks. God mat taler for seg selv!

Dette innlegget stod også på trykk i Dagbladet tirsdag 12. februar 2013.

SKREVET AV: Børge Grønbech