Etter skreisesongen slutter spanske butikker å markedsføre det norske opphavet. Det vil Norges sjømatråd og eksportøren Nergård ha slutt på. I sommer får 900 spanske butikker markedsføringsmateriell som skal løfte fersk norsk torsk.

Spanjolene har trykket skreien til sitt bryst og er at av markedene som spiser mest fersk skrei med kvalitetsmerke og hvor kjennskapen om skreiens attributter er høy.

- Men når skreisesongen avsluttes i april forsvinner den norske opprinnelsen ut av fiskedisken og den norske torsken som ligger der blir atter uten opprinnelse, sier Norges sjømatråds utsending i Spania, Hildegunn Fure Osmundsvåg.

Mer enn 70 prosent av spanjolene vil gjerne vite hvor fisken kommer fra, men til tross for dette er det vanskelig å finne opprinnelsen på varene i fiskediskene, og da spesielt på torsken.

- Sjømatrådet og eksportøren Nergård lanserer derfor en kampanje i mer enn 900 butikker i juni hvor torsken får god synlighet. Alle butikkene mottar en pakke med generisk markedsføringsmateriell som skal synliggjøre det norske opphavet gjennom vårt nye «Seafood from Norway»-merke, sier Fure Osmundsvåg.

Satsingsområde for kampanjen er Baskerland. Denne regionen har det høyeste konsumet av torsk i Spania.

- Vi mener det er store muligheter for å øke salget av fersk torsk i Spania etter skreisesongen. De er glade i torsk og de er glade i fersk fisk. Og ikke minst har de en preferanse for norsk opprinnelse på arter som de selv ikke har eller fisker mye av, sier Fure Osmundsvåg, som håper flere eksportører vil benytte seg av muligheten for å samarbeide med Sjømatrådet i Spania.