Kategorier
Publiseringsdato
Navigate forward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
Navigate backward to interact with the calendar and select a date. Press the question mark key to get the keyboard shortcuts for changing dates.
desember, 2023
Oppsummerer året med fish & chips-kampanje: “We Fish you a Merry Christmas”
Fikk du med deg denne julesaken om Årets lutefiskelsker 2023?
Årets kokk i Tyskland hyller den norske kongekrabben
Fikk du med deg denne julesaken om eksotisk julefisk?
Det skal mye til før brasilianerne dropper klippfisk i jula
Åshild Nakken blir ny sjømatutsending til Sørøst-Asia
Svak norsk krone ga sterk verdivekst for sjømateksporten i november
Derfor er det spesielt viktig for norsk sjømatnæring å være synlig i Kina
For første gang er Kina det største markedet i Asia når det gjelder norsk laks. Japan er skjøvet ned fra tronen.
Så langt i år har Norge eksportert nesten 60 prosent mer laks til Kina enn på samme tid før pandemien.
- Når slike ting skjer, er viktig å være på ballen. Vi må holde på markedsandelene og få kineserne til å assosiere norsk sjømat med kvalitet, trygghet og god smak.
november, 2023
Et veldig interessant marked for fersk norsk laks
Et veldig interessant marked for fersk norsk laks
Slik konkluderer den nye lakserapporten som Sjømatrådet har fått utført i Vietnam.
Slik blir den nye skreikampanjen denne vinteren
En helt fersk skreikampanje er klar for vintersesongen, så nå skal det ikke være noen tvil om at skreien er norsk!
Fusionkonge med laks i hjertet og kniver i bagen
Jimmy Chok, eller Chef Jimmy som han også kalles, er norsk sjømatambassadør i Sørøst-Asia. Han er kjent for sine innovative retter der han blander asiatiske og vestlige ingredienser, oppskrifter og tilberedningsmetoder. Derfor kalles han også «fusionkongen».
Slik blir neste års Ombordfrystkonferanse
- Fullt mulig å få flere svensker til å kjøpe mer fisk
Haaland-feber og sushibølge i Vietnam
"Momskutt" på fisk utløste salgsbonanza
Da Kiwi innførte "momskutt" på fisk denne høsten, kastet Rema 1000 og Coop Extra seg med. Resultatet? Nordmenn valgte fisk til middag. Salget gikk opp med 25 prosent i volum hos lavpriskjedene totalt, sammenlignet med fjoråret. Laks var en soleklar favoritt, med en volumøkning på hele 43 prosent.
Også bearbeidede fiskeprodukter fikk en solid økning.
Norsk torsk, skrei og hyse har igjen blitt MSC-sertifisert
Nye muligheter for tradisjonelle fiskeprodukter i Italia
Italia er et marked der gamle tradisjoner møter nye, og nå gjelder det å henge med i svingene for norske sjømateksportører. Norsk tørrfisk, klippfisk og saltfisk er svært tradisjonsrik mat i Italia. Men nye matvaner byr både på utfordringer og muligheter.