Norges sjømatråd inviterer til makrellseminar i Tokyo onsdag 11. april. 

Japan er Norges viktigste makrellmarked og i 2017 ble det eksportert 62 000 tonn makrell direkte fra Norge til en verdi av 791 millioner kroner, men mye mer fant også veien via bearbeidingsmarked som Kina, Vietnam og Indonesia. Estimater viser at hele 90 prosent av importert makrell i Japan kommer fra Norge, og norsk makrell har en markedsandel på 52 prosent. Vi viderefører tradisjonen fra mange år tilbake og gjennomfører makrellseminar i Tokyo den 11 april og håper at den norske verdikjeden ønsker å bli med på seminaret.

Foreløpig program for seminaret

  • Paul Tsai, analytiker fra Promar Consulting, vil levere innsikt på det japanske markedet og utviklingen for makrell i Japan.
  • Sildelaget vil utdype rundt utviklingen i Norge innen teknologi og markedsplassen for pelagisk.
  • Fiskeriutsending i Japan/Sør-Korea, Gunvar Wie, vil fortelle om sjømatstudien og konsumutviklingen i Japan.
  • AEON Retail, Japans desidert største retailer, vil snakke om markedsføring og hvordan de jobber med å utvikle sjømatsalget.

I tillegg til foredragene så blir det minglelunsj på ambassaden og lunsjen åpnes av Statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen fra Næringsdepartementet. Møteplassen åpner for utvidet dialog mellom den norske og japanske verdikjeden for makrell hvor formålet er å styrke de eksisterende relasjonene og skape nye muligheter for norsk makrell i Japan. 

Besøk til makrellanlegg og mottagelse på ambassaden

I tillegg til seminaret på ambassaden så legges det opp til besøk på makrellanlegg i Choshi tirsdag 10 april, altså dagen før seminaret. Samme dag vil tilreisende også bli invitert på besøk til handelen samt mottagelse på ambassaden. Mottagelsen gjennomføres sammen med SeaJapan, en marin messe med bred norsk deltagelse.

Har du spørsmål eller ønsker å bli med på arrangementet, ta kontakt med Gunvar L. Wie.