-Dette er en fantastisk anerkjennelse og inspirasjon for alle som arbeider med skreien fra fiskebåten til kjølediskene, sier Kristin Pettersen, opprømt og lykkelig over å ha vunnet pris i EFFIE-kåringen i Frankfurt i går kveld.

- Dette er en fantastisk anerkjennelse og inspirasjon for alle som arbeider med skreien fra fiskebåten til kjølediskene, sier Kristin Pettersen, opprømt og lykkelig over å ha vunnet pris i EFFIE-kåringen i Frankfurt i går kveld.

BMW, Mercedes og Mövenpick måtte alle se seg slått av erobreren fra Barentshavet. Aldri før har en norsk merkevare verken vært nominert eller vunnet en EFFIE i Tyskland. I går ble det bronseplass i kategorien «NewNew». Vinner ble kjøttprodusenten og den sterke tyske merkevaren Rügenwalder Mühle for nå også å satse på vegetariske hamburgere. Mens vinneren hadde brukt 30 millioner Euro på sin kampanje, hadde Norges sjømatråds skreikampanje kostet 250.000 Euro. Dr. Oetker kom også på pallen med sin pizzaburger. Til sammen ble en gull og to bronse delt ut i katogorien, kategorien med den med den tøffeste konkurransen, ifølge Pettersen.

Overveldet og glad

- Jeg er stolt og glad. Bare det å bli nominert var stort. At vi også skulle motta pris er overveldende, sier hun.

Norges sjømatråds Skrei-kampanje i Tyskland har vakt oppsikt og høstet anerkjennelse fra juryen som lot seg imponere av kampanjens innhold og oppnådde resultater. Med små ressurser, sammenlignet med konkurrentens tresifrede millionbeløp, har Pettersen arbeidet oppfinnsomt og målrettet for å promotere skreien i Tyskland. Med live-sendinger fra kaier i Lofoten og Vesterålen til et lydhørt publikum i Tyskland, har hun fortalt historien om Barentshavets ridder og langdistansesvømmer som hvert år vender tilbake til norskekysten i nord for å gyte.

Sende live fra kaia

- Jeg kunne ikke ta med meg alle tyskerne til Lofoten og Vesterålen, så jeg tok de fantastiske fiskerikommunene og menneskene som arbeider med skreien til Tyskland gjennom live-sendingene. Slik fikk jeg fortalt historien om stedene, folkene, og naturen som alle betyr så mye for kvalitetesproduktet skrei. Kampanjen er bygd på at skrei er tradisjon og et sesongprodukt, to ting tyskerne kjenner seg igjen i og verdsetter, forteller hun.

Skreimerket garanterer kvalitet

Hun har formidlet historien om skreimerket som garantisten for super kvalitet og fått fortalt at skrei er et sesongprodukt hvor volum og tilgjengelighet styres av naturkreftene. Det er musikk i mange tyske ører, da mat med sesongvariasjoner er viktig og et tegn på kvalitet for mange. I 2010 viser undersøkelser at så å si ingen i Tyskland visste hva skrei var. I dag vet 30 millioner innbyggere at skrei er en smakfull fisk, at denne kvalitetsfisken kommer fra Norge og at skreisesongen er kort.

Heder til næringa

- EFFIE-prisen er en enorm anerkjennelse for skreinæringas langsiktige og tålmodige arbeide med å utvikle Skrei til et eget produkt og få det etablert i markedene. Samtidig viser dette at Sjømatrådet og norsk sjømatnæring gjør en effektiv jobb. Vi konkurrerte mot selskaper som har brukt store markedsføringsmidler, og sett i det lyset har Sjømatrådet brukt svært begrensa ressurser. Hver investerte krone for skreien har gitt gevinst, og det la juryen lagt vekt på, sier administrerende direktør Terje Martinussen.

Planer for 2016-sesongen

EFFIE-prisen inspirerer Pettersen som allerede har startet planleggingen for neste skreisesong. Å selge noe det beste sjømatnæringa har å by på, er ikke bare en fantastisk jobb:

- Det handler også om stolthet på vegne av alle som jobber for å tilby sjømatelskere i hele verden det beste vi har å by på. Nå skal jeg fortsette å fortelle om skreiens fantastiske historie, dens betydning for kysten som kvalitetsfisken som bygde Norge. Vi vet av erfaring at det gir gode resultater.

BILDETEKST: Lykkelige EFFIE-prismottakere i Frankfurt i går kveld, fra venste Michael Barche fra reklamebyrået Orange som fiskeriutsending Kristin Pettersen samarbeider med.  Administrerende direktør Terje Martinussen til høyre. Foto:Sjømatrådet

HER ER LISTA OVER KONKURENTENE I KATEGORIEN «NewNew»:

BMW i – «Erster einer neuen Zeit»

Mercedes-Benz – «Mercedes-Benz V-Klasse»

Dr. Oetker Pizzaburger – «Dr. Oetker Pizzaburger – Fingerfood für Fäuste»

Mövenpick frozen Yogurt – «Unbeschwerter Genuss»

Norge (Norges sjømatråd) – «Vom Nobody zum Star: der Skrei»

Rügenwalder Mühle – «Eine Gesellschaft ändert sich. Eine Marke ändert sich. Rügenwalder Mühle jetzt auch vegetarisch»

Deutsche Telekom – «MagentaEINS Launchkampagne»

Zalando – «#WhereverYouAre»